Over Kim

'Film geeft je een mogelijkheid om op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken', zegt documentairemaker Kim Brand. In haar werk brengt ze ogenschijnlijk alledaagse onderwerpen zodanig in beeld, dat het de kijker meeneemt en aan het denken zet. Met haar visuele vertaling van onderwerpen toont ze oog voor detail, zonder daarbij de grote lijn uit het oog te verliezen. Kim ontwikkelt zowel zelfstandig documentaires als in opdracht. Daarnaast maakt ze regelmatig korte films voor televisieprogramma’s of voor websites.

Kim Brand (1987) studeerde in 2009 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) richting Audiovisuele Media (AVM). In haar eindexamenjaar maakte zij haar korte documentaire ‘De Zorgfabriek’. De documentaire geeft een kijk in het dagelijks leven van een verzorgingshuis waar bureaucratie en efficiëntie steeds meer de dienst uitmaken. De documentaire werd geselecteerd voor de studentencompetitie van het internationale documentaire festival IDFA en is uitgezonden bij de HUMAN (Nederland 2). Ook won ze met ‘De Zorgfabriek’ een Wildcard van het Filmfonds: een geldprijs bestemd om een nieuwe documentaire te maken.

Deze geldprijs legt de basis voor de realisatie van ‘Wat de kat ziet’, een film over een kat die elke dag voor de deur van een (Hilversums) ziekenhuis zit. De kat, die zich soms wel en soms niet laat aanhalen, oogt onverstoorbaar, maar met zijn aanwezigheid biedt hij de mensen troost. Kim zit voor deze korte documentaire dagenlang op de favoriete plek van het dier. Ze laat vaste bezoekers en passanten aan het woord over ziekte, het leven, afscheid nemen, bewust zijn van wat je hebt en natuurlijk over de kat. ‘Wat de kat ziet’ werd genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie Korte Documentaire op het Nederlands Film Festival in 2011.
In 2011 en 2012 maakt Kim haar eerste langere documentaire (50 min.) ‘Among Women’, deze gaat over de initiatie van meisjes in Zambia. In een afgelegen dorpje in Zambia volgt ze van dichtbij de initiatierites van vrouwen naar volwassenheid en gaat ze op zoek naar de levenslessen van de vrouwen in het dorp. De documentaire is in 2013 uitgezonden bij de HUMAN (Nederland2) en is op verschillende festivals vertoond.

In 2017 heeft Kim twee documentaires afgerond. 'Hallo Salaam' (15  min) een kinderdocumentaire over twee Nederlandse Kinderen die met hun moeders naar een vluchtelingenkamp op lesbos gaan om daar vrijwilligerswerk te doen. Een documentaire over de ontmoeting tussen de kinderen op het kamp en de Nederlandse kinderen. 'Een nieuwe morgen' (53) speelt zich af in verzorgingshuis Tuindorp Oost waar jongeren komen te wonen. Aan de hand van drie ouderen laat de documentaire zien hoe de verschillende generaties samenkomen.

Naast eigen documentaires maakt Kim regelmatig korte films in opdracht, bestemd voor televisie en/of internet. Ze heeft onder andere een aflevering geregisseerd voor het VPRO programma ‘Slag om Nederland’ (over een falende woningcorporatie in een prachtwijk) en ze heeft verschillende items gedraaid en geregisseerd voor documentairemaker Bram van Splunteren en Fons Dellen (o.a. voor programma’s over liefde relaties en muziek).
Als het om korte video’s voor internet gaat, zijn de opdrachtgevers divers. Een muziek of filmfestival, een ziekenhuis (groep), een sociaal loket van een gemeente en een zorg innovatiebedrijf.  Het zijn over het algemeen sociaal maatschappelijk betrokken onderwerpen en mensen staan centraal in het werk van Kim.

Visie
Kim duikt het liefst in het leven van mensen die op een heel andere manier leven. Ze wil leren van mensen die afwijkende keuzes maken in hun leven of bewust kiezen om op een bepaalde alternatieve manier te leven.
In Zambia wilde ze ervaren hoe het is om onder primitievere omstandigheden te leven. Een leven dat volledig bestaat uit het vervullen van slechts een klein aantal basisbehoeften en waarin je sterk samenleeft met de natuur. Door te letten op details en aandacht te besteden aan kleine dingen, wil Kim mensen laten nadenken over de alledaagse dingen van het leven. Volgens Kim biedt film de mogelijkheid om dingen anders te bekijken dan hoe je ze in het dagelijks leven ervaart, Kim wil vooral beeldend haar verhaal vertellen en de kijker zijn eigen conclusies laten trekken.